Veoma interesantno je da ogroman broj profesora (fakulteta) koji bi trebalo da ovde donesu programe u skladu sa tom Deklaracijom pojma nema šta ona suštinski predstavlja. To je otišlo dotle da se u jednom momentu predlagalo da se za više škole uvede poseban Zakon (pre Zakona o visokom školstvu) jer su one u 95% slučajeva "uvele Bolonjsku Deklaraciju"!
Šta je to uveo veliki broj viših škola? Uveli su bodove (ECTS) koji se spominju u Deklaraciji, tj. na neki čudan (neargumentovan, često nelogičan) način su došli do ocene važnosti pojedinih predmeta na različitim smerovima. Drugim rečima Bolonjska Deklaracija = ECTS!
Gluposti!
Suština ovog sistema školovanja jeste da student ima mogućnost da pohađa ono što želi bilo gde u EU, da mu se svuda priznaje ono što je negde položio od predmeta. Još je bitnija stvar da ako vas zanimaju neki predmeti koji nisu na vašem matičnom fakultetu, a imaju veze sa vašom tematikom rada, da ih slobodno možete pohađati, naravno ako postoji veza između dotičnih fakulteta. Drugim rečima - multidisciplinarnost koja se uči na fakultetima gde je ona prirodna, a ne da na ETF-u imate management, i sl.
Da bi se došlo do ovog sistema potrebno je izuzetno ozbiljno pristupiti evaluaciji i prilagođavanju programa srodnih i različitih fakulteta, i oni fakulteti koji uspeju da naprave srodne studije, njihovi studenti mogu "cirkulisati" u tom krugu.
Interesantan je primer
www.vets.edu.yu (Beograd) i
www.ves.edu.yu (Valjevo), gde postoji skoro identičan spisak predmeta za Elektronsko poslovanje (bio je identičan, ali više nije). To još ne znači da profesori imaju iste programe po predmetima (sem onih koji predaju u obe više škole).